DAKAR 2012 – nějtěžší rally je v cíli

Celých 14 dní jsem sledovat počínání českých posádek, či posádek nějak spojených s českými značkami. Dnes je DAKAR 2012 již minulostí. Snad tušíme kdo zvítězil (doufejme, že nedojde k nějakým dodatečným protestům) a víme kdo prohrál. Pojďme si to tedy shrnout.

České posádky na Dakaru

Ve srovnání s minulými roky byla česká výprava nepočetná. Nulové zastoupení v kategorii automobilů, pouze Jan Veselý mezi motocyklisty a Josef Macháček mezi čtyřkolkami. Klasickou a tradiční výjimkou byla kategorie trucků, kde se sešla pětice českých posádek + Andre De Azevedo na Tomečkově Tatře. Hned zde najdeme první rozdíl. Kromě vyloučeného Macháčka a Aleše Lopraise, který havaroval při přejezdu, jsou všichni zbývající v cíli. Minulé ročníky jsme mohli sledovat množství českých posádek na startu a vidět jak v průběhu první etap odpadají.
Nehodlám se zabývat podrobně výkony našich jezdců. Tomu se bude jistě věnovat řada jiných článku. Takže zdůrazním jen, že skutečně obdivuji jak se vlastně všichni vypořádali s nástrahami trati. Aleš Loprais dospěl ve skvělého závodníka, uklidnil se a umí zajet skvěle takticky. Jeho čas bezesporu ještě pří jde. Martin Kolomý mě také velmi pozitivně překvapil, a když ho netrápila technika tak držel krok i s těmi nejlepšími. Jaroslav Valtr a Tomáš Vrátny jezdili i v téhle konkurenci na hranici desítky. Skvělý výsledek. Jan Veselý měl značné technické problémy. Jinak si jel svou jistotu a potřetí dojel.
A ještě jedna výhoda pro příští rok. Pokud pojedou stejní jezdci je velmi pravděpodobné, že dostanou podstatně lepší startovní čísla než nyní. Tedy méně předjíždění a potenciálních problémů.

Kam jede Dakar

Dlouhé přejezdy, krátké speciálky, tak tohle je trend moderního Dakaru. Někteří s tím nesouhlasí, jiným to vyhovuje. Principiálně proč ne. Díky zpoždění vůči Evropě je výhoda, že výsledky jsou tady už někdy před 8 hodinou večer, alespoň v automobilech a motocyklech, a délka je nahrazena náročností.
Ne v tom problém není. Dakar je hodně o penězích ani s tím nemám problém, tedy pokud to nezačíná ovlivňovat samotné závodění a výsledky. Právě toho jsme letos byli svědky v míře více než vrchovaté. Začněme už zničením soutěže čtyřkolek, která se změnila v mistrovství Argentiny, která nezajímala nikoho, nakonec snad ani ty Argentince. Nejprve se tvrdilo, že za tím právě Argentinci stojí, ale Josef Macháček možná naznačil, že vítr vane odjinud (a galský kohout prý ukazoval odkud). Pokračujme nešťastným zásahem do soutěže, obviněním a podmínečným vyloučením Gordona, který prošel přejímkami a najednou začalo jeho auto uprostřed soutěže vadit (když začal ohrožovat vedoucího Francouze Peterhansela), následuje neskutečně nesmyslný odečet času pro Francouze Desprese, když vlastní vinou zapadl do bahna…….. atd. Toto jsem jen ty nejproblematičtější případy, které vyplavaly na povrch. Ukazuje se, že společným jmenovatelem je národnost jejich aktérů. Neberu Francouzům, že tento závod vytvořili a dále organizují, ale samotné závodění by mělo být maximálně férové a tyhle případy tomu příliš nenapomáhají.
…. no a ten web. Je to tak těžké se nad tím zamyslet a vytvořit funkční uživatelský příjemný web. V roce 2012 to už snad není takový problém. A především, proč se často informace na různých částech webu rozcházejí a mají různou aktuálnost.

A ti poslední…..

Začetli jste se do výsledků? Ano Peterhansel zvládl celou trať za 39 hodiny. Pak nějaké přejezdy a zbytek 100% péče mechaniků a fyzioterapeutů ve velkém týmu. A pak druhá strana téže mince. Také Francouz THUEIL to celé zvládl. Za 130 hodin a také dojel až do cíle. Celkem tedy na trati rychlostních zkoušek strávil 5,5 dne ze 14 dní. A to zde nejsou přejezdy, nejspíše mnoho nocí v poušti, dlouhé hodiny oprav a kopáni v písku. Tak páni tohle je výkon.

Příspěvek byl publikován v rubrice O VŠEM MOŽNÉM, SPORT a jeho autorem je admin. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Komentáře nejsou povoleny.